Cursos disponibles

Aquest curs ofereix una aproximació pràctica a les eines i tècniques de verificació digital aplicades al context periodístic i comunicatiu. L’objectiu és capacitar a tots els professionals de la comunicació per detectar continguts manipulats —com ara deepfakes, àudios sintètics o imatges generades artificialment— i aplicar metodologies rigoroses de comprovació de fonts.
Aquesta formació posa el focus en l’anàlisi tècnica i procedimental, tot complementant els aspectes ètics amb recursos operatius i d’aplicació immediata.
Professora: Irina Bautista Valencia
Graduada en Periodisme per la UAB, especialitzada en continguts i màrqueting digital. Escriptora i redactora SEO com a Content Specialist a eDreams i creadora de continguts de viatges i gastronomia a blogs digitals. Amb 10 anys d'experiència en crear continguts SEO i gestionar campanyes amb influencers a xarxes socials dins de departaments de màrqueting digital a grans multinacionals com Fluidra, Perrigo o eDreams a dia d'avui.
El periodisme mòbil (o Mojo, de l’anglès Mobile journalism) és una disciplina que permet als periodistes treballar de manera més àgil, creant i distribuint continguts directament des del seus telèfons intel·ligents. L’equip necessari per crear i editar vídeos, fotografies o àudio amb un telèfon és més petit, lleuger i econòmic que l’equipament d’un periodista “tradicional”. Però no es tracta només d’això: el periodisme mòbil ens permet treballar amb noves narratives, específicament pensades per a ser consumides també a la petita pantalla d’un telèfon, a través de les xarxes socials. En aquesta càpsula farem una introducció al periodisme mòbil i donarem consells pràctics per treballar de forma eficaç.
Professor: Jordi Flamarich Zampalo
Periodista i consultor en comunicació digital, especialitzat en noves formes de narrativa i continguts per a dispositius mòbils. Ha desenvolupat tota la seva carrera professional en l’àmbit d’internet i les noves tecnologies, ja sigui escrivint sobre la xarxa en mitjans de comunicació escrits o bé com a responsable de mitjans digitals. Com a docent, ha format en periodisme mòbil a redaccions i periodistes d’Espanya i Amèrica Llatina, i imparteix regularment cursos de capacitació i ús de tecnologies mòbils en entorns professionals. També col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya com a responsable de l’assignatura Disseny de productes interactius multidispositiu.

Professor: Adrián Caballero Escusol
Periodista freelance. Subdirector del Report.cat, el setmanari digital del Col∙legi de Periodistes. Durant dos anys va ser cap de comunicació de Nacions Unides Espanya (ANUE) i en l’actualitat és professor d’Eines Digitals a la UOC i creador de continguts al podcast i canal de Youtube Simple Política.
Descobrir com fer servir la intel·ligència artificial per millorar l’eficiència i la qualitat dels continguts digitals amb criteris SEO. La sessió ofereix prompts útils, exemples concrets i bones pràctiques per optimitzar textos, estructures i idees d’articles sense perdre l’essència periodística.
Professora: Irina Bautista Valencia
Graduada en Periodisme per la UAB, especialitzada en continguts i màrqueting digital. Escriptora i redactora SEO com a Content Specialist a eDreams i creadora de continguts de viatges i gastronomia a blogs digitals. Amb 10 anys d'experiència en crear continguts SEO i gestionar campanyes amb influencers a xarxes socials dins de departaments de màrqueting digital a grans multinacionals com Fluidra, Perrigo o eDreams a dia d'avui.
La ejecución de un evento profesional requiere coordinación, precisión y capacidad de adaptación. Cada momento es una oportunidad para transmitir la imagen de marca y generar una experiencia memorable. La atención al detalle, la gestión eficiente y la resolución inmediata de imprevistos marcan la diferencia entre un evento común y uno inolvidable.
Profesora: Pilar Yépez
Publicista. Directora creativa en agencias dedicadas al marketing on-line y BTL. Consultora de marketing digital y Social Media Strategist para empresas de diferentes sectores. Más de 25 años de experiencia formando en marketing en diferentes instituciones como IM Digital Business School, UPF BSM , EAE o INESDI.
El relat personal: Com explicar la teva història? (3a Edició. Del 16 de juny al 7 de juliol de 2025)
Tots tenim una història digna de ser explicada. El relat personal és un recurs de l’Storytelling que consisteix a comunicar a través de la narrativa amb l’objectiu de provocar emocions i crear un vincle amb el receptor. Els beneficis de comunicar amb relats són múltiples com, per exemple, potenciar la marca personal, generar impacte, fomentar la retenció del missatge i augmentar l’engagement amb el públic. En aquesta càpsula t’explicarem com treure partit de la teva història personal a través de la narrativa.
Professor: Francesc Ponsa Herrera
Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social. Professor associat de Tècniques de redacció en Relacions Públiques a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de Comunicació, teories i tècniques a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Aquesta càpsula està dissenyada per a professionals i equips que volen aprofitar el potencial de Canva per gestionar projectes i col·laborar de manera efectiva. Descobriràs com configurar equips, i organitzar carpetes i recursos per a una gestió eficient dels projectes.
Professora: Marta Aguiló Cuenca
Dissenyadora i formadora especialitzada en noves tecnologies i apassionada per les tendències digitals, amb una àmplia experiència en les possibilitats empresarials de les eines online aplicades a la comunicació, el treball col·laboratiu i la promoció a la xarxa. Gestiona projectes a Creació Singular, estudi de disseny i comunicació.

Professor: Jordi Flamarich Zampalo
Periodista i consultor en comunicació digital, especialitzat en noves formes de narrativa i continguts per a dispositius mòbils. Ha desenvolupat tota la seva carrera professional en l’àmbit d’internet i les noves tecnologies, ja sigui escrivint sobre la xarxa en mitjans de comunicació escrits o bé com a responsable de mitjans digitals. Com a docent, ha format en periodisme mòbil a redaccions i periodistes d’Espanya i Amèrica Llatina, i imparteix regularment cursos de capacitació i ús de tecnologies mòbils en entorns professionals. També col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya com a responsable de l’assignatura Disseny de productes interactius multidispositiu.

Profesora: Pilar Yépez
Publicista. Directora creativa en agencias dedicadas al marketing on-line y BTL. Consultora de marketing digital y Social Media Strategist para empresas de diferentes sectores. Más de 25 años de experiencia formando en marketing en diferentes instituciones como IM Digital Business School, UPF BSM , EAE o INESDI.
El poder del relat: Introducció a l'Storytelling (3a Edició. Del 28 de juliol al 18 d'agost de 2025)
La tècnica de l’Storytelling consisteix a comunicar a través de la narrativa amb l’objectiu de provocar emocions i crear un vincle amb el receptor. Els beneficis de comunicar amb relats són múltiples com, per exemple, potenciar la marca, generar impacte, fomentar la retenció del missatge i augmentar l’engagement amb el públic. En aquesta càpsula t’explicarem en què consisteix l’Storytelling i com crear històries que funcionin.
Professor: Francesc Ponsa Herrera
Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social. Expert en Storytelling i Comunicació Persuasiva. Professor associat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).La ejecución de un evento profesional requiere coordinación, precisión y capacidad de adaptación. Cada momento es una oportunidad para transmitir la imagen de marca y generar una experiencia memorable. La atención al detalle, la gestión eficiente y la resolución inmediata de imprevistos marcan la diferencia entre un evento común y uno inolvidable.
Profesora: Pilar Yépez
Publicista. Directora creativa en agencias dedicadas al marketing on-line y BTL. Consultora de marketing digital y Social Media Strategist para empresas de diferentes sectores. Más de 25 años de experiencia formando en marketing en diferentes instituciones como IM Digital Business School, UPF BSM , EAE o INESDI.
Internet ha transformat la manera com comuniquem. La lectura en pantalla és diferent a la lectura en paper. Més aviat, s’escaneja informació en lloc de realitzar una lectura a fons. El lector digital exigeix claredat i concisió. Per això, hem d’adaptar la nostra escriptura a les característiques de la web per poder captar la seva atenció. En general, el lector digital és impacient, infidel i està rodejat de múltiples estímuls a cop de click. Així, doncs, mantenir el seu interès és tot un repte. En aquesta càpsula descobriràs trucs i recomanacions per adaptar la teva escriptura a la pantalla, comunicar amb més eficiència i mantenir l’interès del lector digital.
Professor: Francesc Ponsa Herrera
Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social. Professor associat de Tècniques de redacció en Relacions Públiques a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de Comunicació, teories i tècniques a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
El post-evento es el momento de cosechar los frutos de la planificación y ejecución. Evalúa resultados, recopila feedback, analiza el impacto y mantén el contacto con los participantes. Esta fase crítica permite medir el éxito del evento, aprender de la experiencia y construir relaciones a largo plazo que potencien futuras convocatorias.
Profesora: Pilar Yépez
Publicista. Directora creativa en agencias dedicadas al marketing on-line y BTL. Consultora de marketing digital y Social Media Strategist para empresas de diferentes sectores. Más de 25 años de experiencia formando en marketing en diferentes instituciones como IM Digital Business School, UPF BSM , EAE o INESDI.
Aquesta càpsula està dissenyada per a professionals i equips que volen aprofitar el potencial de Canva per gestionar projectes i col·laborar de manera efectiva. Descobriràs com configurar equips, i organitzar carpetes i recursos per a una gestió eficient dels projectes.
Professora: Marta Aguiló Cuenca
Dissenyadora i formadora especialitzada en noves tecnologies i apassionada per les tendències digitals, amb una àmplia experiència en les possibilitats empresarials de les eines online aplicades a la comunicació, el treball col·laboratiu i la promoció a la xarxa. Gestiona projectes a Creació Singular, estudi de disseny i comunicació.

Professor: Jordi Flamarich Zampalo
Periodista i consultor en comunicació digital, especialitzat en noves formes de narrativa i continguts per a dispositius mòbils. Ha desenvolupat tota la seva carrera professional en l’àmbit d’internet i les noves tecnologies, ja sigui escrivint sobre la xarxa en mitjans de comunicació escrits o bé com a responsable de mitjans digitals. Com a docent, ha format en periodisme mòbil a redaccions i periodistes d’Espanya i Amèrica Llatina, i imparteix regularment cursos de capacitació i ús de tecnologies mòbils en entorns professionals. També col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya com a responsable de l’assignatura Disseny de productes interactius multidispositiu.
Descobrir com fer servir la intel·ligència artificial per millorar l’eficiència i la qualitat dels continguts digitals amb criteris SEO. La sessió ofereix prompts útils, exemples concrets i bones pràctiques per optimitzar textos, estructures i idees d’articles sense perdre l’essència periodística.
Professora: Irina Bautista Valencia
Graduada en Periodisme per la UAB, especialitzada en continguts i màrqueting digital. Escriptora i redactora SEO com a Content Specialist a eDreams i creadora de continguts de viatges i gastronomia a blogs digitals. Amb 10 anys d'experiència en crear continguts SEO i gestionar campanyes amb influencers a xarxes socials dins de departaments de màrqueting digital a grans multinacionals com Fluidra, Perrigo o eDreams a dia d'avui.
El relat personal: Com explicar la teva història? (2a Edició. Del 16 de juny al 7 de juliol de 2025)
Tots tenim una història digna de ser explicada. El relat personal és un recurs de l’Storytelling que consisteix a comunicar a través de la narrativa amb l’objectiu de provocar emocions i crear un vincle amb el receptor. Els beneficis de comunicar amb relats són múltiples com, per exemple, potenciar la marca personal, generar impacte, fomentar la retenció del missatge i augmentar l’engagement amb el públic. En aquesta càpsula t’explicarem com treure partit de la teva història personal a través de la narrativa.
Professor: Francesc Ponsa Herrera
Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social. Professor associat de Tècniques de redacció en Relacions Públiques a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de Comunicació, teories i tècniques a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
La ejecución de un evento profesional requiere coordinación, precisión y capacidad de adaptación. Cada momento es una oportunidad para transmitir la imagen de marca y generar una experiencia memorable. La atención al detalle, la gestión eficiente y la resolución inmediata de imprevistos marcan la diferencia entre un evento común y uno inolvidable.
Profesora: Pilar Yépez
Publicista. Directora creativa en agencias dedicadas al marketing on-line y BTL. Consultora de marketing digital y Social Media Strategist para empresas de diferentes sectores. Más de 25 años de experiencia formando en marketing en diferentes instituciones como IM Digital Business School, UPF BSM , EAE o INESDI.
En aquest curs presentem un tutorial complert de VN, una aplicació d’edició de vídeo gratuïta i disponible tant per Android com per iOS (Apple). Amb els diferents vídeos del tutorial els participants aprendran, pas a pas, a estructurar i editar les seves gravacions de manera ràpida, treballant amb múltiples clips, transicions, textos i subtítols. També descobriran com afegir música, veu en off i ajustar volums per acabar de polir les seves produccions. Finalment, el tutorial presenta opcions d’edició avançada amb keyframes i com adaptar un vídeo a diferents canals i formats (horitzontal o vertical).
Professor: Jordi Flamarich Zampalo
Periodista i consultor en comunicació digital, especialitzat en noves formes de narrativa i continguts per a dispositius mòbils. Ha desenvolupat tota la seva carrera professional en l’àmbit d’internet i les noves tecnologies, ja sigui escrivint sobre la xarxa en mitjans de comunicació escrits o bé com a responsable de mitjans digitals. Com a docent, ha format en periodisme mòbil a redaccions i periodistes d’Espanya i Amèrica Llatina, i imparteix regularment cursos de capacitació i ús de tecnologies mòbils en entorns professionals. També col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya com a responsable de l’assignatura Disseny de productes interactius multidispositiu.
Aquesta càpsula està dissenyada per a professionals i equips que volen aprofitar el potencial de Canva per gestionar projectes i col·laborar de manera efectiva. Descobriràs com configurar equips, i organitzar carpetes i recursos per a una gestió eficient dels projectes.
Professora: Marta Aguiló Cuenca
Dissenyadora i formadora especialitzada en noves tecnologies i apassionada per les tendències digitals, amb una àmplia experiència en les possibilitats empresarials de les eines online aplicades a la comunicació, el treball col·laboratiu i la promoció a la xarxa. Gestiona projectes a Creació Singular, estudi de disseny i comunicació.
Proporcionar als periodistes coneixements bàsics i estratègies pràctiques per respondre de manera eficaç davant d'un ciberincident.
Professor: Genís Margarit
Enginyer de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya amb 20 anys d'experiència com a consultor de Seguretat de la Informació. Combina el seu treball amb la docència a la Universitat Pompeu Fabra i com director del Màster en Gestió de la Ciberseguretat a La Salle Barcelona (Universitat Ramon Llull). Membre de l'Associació Catalana d'Enginyeria de Telecomunicació i l'Associació Professional Espanyola de Privadesa.